0 varor, 0kr
Till kassan
Du är här:
>

Allmänna villkor


Beställning

Beställning av produkter görs via Smarthems webbshop www.smarthem.se. Vid beställning träffas avtal om köp först när Smarthem bekräftat beställningen
genom en orderbekräftelse via e-post. Orderbekräftelsen genereras automatiskt av Smarthems databas utan manuell översyn. Vid eventuella felaktigheter i t ex angivande av pris, leveranstid etc. förbehålls Smarthem rätten att korrigera detta i efterhand. Man måste vara 18 år eller äldre för att få handla på Smarthem. Köp gjorda av personer under 18 år hävs automatiskt.

Priser och betalning

Alla priser anges inklusive 25% moms och andra skatter. Smarthem tar ut en fraktkostnad på beställningar under 0 kr. Denna är för tillfället 29 kr. Vid bekräftad beställning kan priserna endast ändras av omständigheter som Smarthem inte råder över, t.ex. som ökade skatter.

Klarna Checkout

Smarthem.se använder Klarna Checkout för privatkunder. Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Checkout med en PIN-kod.
För information om din betalning kontakta Klarna via klarna.com/sv/kundservice


Smarthem.se erbjuder betalning via kortdirektbetalningfaktura och delbetalning
Smarthem.se har valt att låta Klarna AB hantera samtliga betalsätt. Här hittar du Klarnas fullständiga villkor. 

Notera: Du väljer betalsätt efter att du fyllt i dina uppgifter på kassasidan och tryckt på ”slutför köp”-knappen.


Kort

Smarthem.se erbjuder säkra kortbetalningar och uppfyller kraven för PCI-DSS (en obligatorisk datasäkerhetsstandard för hantering av kortinformation, framtagen av MasterCard och Visa). All information överförs med SSL-kryptering (i oläsbar form) vilket gör att ingen utomstående kan komma åt dina uppgifter. Din betalning är vidare skyddad av 3D Secure, en säkerhetsstandard framtagen av VISA. Smarthem.se har inte tillgång till någon information om ditt kort eller bank. Ingen extra avgift utgår vid kortbetalning.

Direktbetalning

För dig som är ansluten till internetbanken hos Swedbank, Nordea, Handelsbanken och SEB kan enkelt betala via direktbetalning. När du väljer att genomföra ett köp med direktbetalning slussas du till din bank där du får logga in på vanligt sätt. Efter att du godkänt köpet dras betalningen från det konto som du anger. Ingen extra avgift utgår vid direktbetalning.

Faktura

Fakturan skickas via mail och ska betalas inom 14 dagar. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift om 60,00 kr samt dröjsmålsränta om 25.00 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du att få en kopia på kreditupplysningen via post. Leverans sker endast till folkbokförd adress. Ingen administrations- eller fakturaavgift tillkommer.

Delbetalning

Vi skickar din order direkt och du väljer varje månad hur mycket du vill betala av på ditt belopp. Du betalar lägst 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet och du kan alltid välja att betala av hela beloppet på en gång. Alla dina delbetalningsköp samlas på en smidig månadsfaktura. Betalning sker alltid den sista dagen i månaden. Betalningen sker via Klarnas tjänst Klarna Konto. Ränta och aviavgift utgår. Läs fullständiga kontovillkor här.


Kampanjerbjudanden och giltighetstid

Alla nedsatta varor och erbjudanden har ett överstryket pris (ordinarie pris) samt ett sista giltighetsdatum som du hittar på respektive produktsida. Priset gäller t.o.m det angivna datumet och ändras automatiskt tillbaka till ordinarie pris av vårt system kl. 24.00 detta datum.
Exempel:
483kr 386kr
t.o.m 2009-11-30


Bilder

Alla bilder och ritningar skall ses som illustrationer och kan inte garanteras exakt återge varornas utseende, färg eller funktion.

Lagerstatus

Vid eventuella felaktigheter i lagerstatus och leveranstid förbehåller sig Smarthem att korrigera detta i efterhand. En produkt som utgår ur vårt sortiment eller som inte längre finns att tillgå är Smarthem ej skyldiga att tillhandahålla även om du har beställt sådan.
Givetvis gör Smarthem allt som går för att hitta likvärdig produkt/ersättningsvara. Skulle inte detta gå häver vi köpet och betalar tillbaka hela orderbeloppet inklusive eventuella avgifter och returfrakt.

Leveransvillkor

Produkter som finns i Smarthems sortiment levereras inom Sverige hem till din port eller grind, uppbärning ingår EJ.

Fraktkostnad på ordinarie sortiment:
Just nu levererar vi vårt ordinarie sortiment fraktfritt! (Gäller ej specialtillverkade artiklar)

Fraktkostnad på specialtillverkat sortiment:
Vid beställning av varor som tillverkas efter beställning, exempelvis diskbänkar, tar vi ut en självkostnadsavgift för frakt och emballage. Denna avgift meddelas i den offert du får från oss.

Leveranstid:
Normal leveranstid på lagervaror är 2-5 vardagar efter att vi mottagit din beställning. Beroende på var och hur du bor kan utkörning av större leveranser eventuellt endast ske vissa tider eller vissa dagar i veckan. Kontakta alltid kundservice om du är osäker. Produkter som inte finns på lager, som måste beställas från leverantör, tar längre tid. Under varje produkt på vår hemsida hittar lagerstaus för de olika produkterna. Informationen hittar du även i orderbekräftelsen som skickas till dig i samband med ditt köp.

Leveransförsening:
Om leveransförsening uppstår meddelar vi dig detta via e-post. Informationen finns även under ditt konto på Smarthem.se. Du har självklart rätt att ändra eller häva din beställning om försening uppstår. Vi kan inte erbjuda någon form av ekonomisk ersättning på grund av leveransförsening.

Leveranssätt:
Mindre paket (under 35 kg) skickas vanligtvis som postpaket till privatpersoner och varan hämtas sedan på ditt lokala postutlämningsställe. Detta gäller ej alla mindre leveranser, kontakta kundservice om du är osäker.
Större leveranser skickas på pall med transportörer som DHL eller Schenker. En dag (eller i vissa fall samma dag) före leverans ringer transportören dig för bokning av utkörningstid. Utkörning sker under dagtid, 08.00-16.00 vardagar. I vissa regioner sker utkörning endast 08.00-14.00. Kontakta kundservice om du undrar hur leveransen fungerar där du bor.

Transportskador:
Smarthem.se ansvarar för transporten till dig. Detta innefattar om varan blir skadad eller kommer bort under transporten. Om varan är skadad är det viktigt att detta anmäls omgående (senast inom 5 arbetsdagar) till Smarthems kundservice. Synlig skada ska alltid anmälas direkt till chauffören vid mottagandet av leveransen och därefter till Smarthems kundservice. Dold skada (produktskada som ej går att se på emballaget) anmälas till Smarthems kundservice omgående (senast inom 5 arbetsdagar). Det är därför mycket viktigt att du avemballerar och inspekterar varans skick direkt efter mottagandet. Vid eventuella transportskador skall emballaget sparas för eventuell reklamation till transportbolaget eller utbyte av vara.

En produkt som vi har konstaterat blivit skadad under transporten ersätts av en ny vara kostnadsfritt.

Ej utlösta order/paket:
Tar du inte emot din order eller om du inte löser ut ditt paket måste vi debitera dig 195 kr för logistiska och administrativa omkostnader.

Uppdelad leverans:
Vi strävar alltid efter att leverera hela din beställning i en samlad leverans. Vill du dela upp leveransen, exempelvis beroende på att någon vara är beställningsvara, betalar du 29 kr.

Montering

Smarthem kan ej hjälpa till med montering av produkter. Smarthem kan däremot hjälpa till med monteringsanvisningar samt kontaktinformation till expertis gällande montering. Det är kundens ansvar att produkter monteras fackmannamässigt samt enligt gällande lagar och förordningar. Smarthem frånskriver sig allt ansvar gällande skador som uppstått genom felmonterade produkter och frånskriver sig alla krav på ersättning från kund till följd av felmonterade produkter.

Garanti & Reklamation

Smarthem.se tillämpar konsumentköplagens reklamationsrätt vilket ger dig som kund rätt att reklamera en produkt i upp till 3 år. Vi följer även de riktlinjer som är uppsatta av Konsumentverket och vid en eventuell tvist följer vi alltid Allmänna Reklamationsnämndens rekommendation.
Vid godkänd reklamation ersätts du för eventuell returfrakt om du lagt ut sådan.

Läs mer om reklamationsrätten på konsumentverkets hemsida

Ångerrätt

På Smarthem har du alltid 30 kalenderdagars ångerrätt från det datum varan togs emot om inget annat anges i produktinformationen, se nedan för exempel. Du har alltså rätt att öppna förpackningen om det behövs för att inspektera varan. För att utnyttja ångerrätten ska produkten vara komplett samt i väsentligen oförändrat skick.

Återbetalning:
Vid utnyttjandet av ångerrätt av hela ordern betalas hela beloppet inklusive alla avgifter (exklusive eventuell kostnad för returfrakt) tillbaka till dig inom 15 dagar efter att varan har kommit till vårt returlager och vi har godkänt din retur.
Vid delreturer betalas endast varukostnaden tillbaka och inte avgifterna eftersom de är samma oavsett hur många varor du beställt.
Återbetalning sker först och främst till ditt personkonto eller bankkonto. Vid kortbetalning kan återbetalning endast ske tillbaka till samma kort som användes vid köptillfället.

Så returnerar du:
  • Kontakta alltid Smarthems kundtjänst innan eventuell retur så hjälper vi dig.
  • Du ska alltid returnera ångrad vara i produktförpackning om den finns tillgänglig samt eventuellt ytteremballage.
  • Tänk på att emballera produkten väl, det är du som står för transportrisken och ansvarar för att returen är väl skyddad.
  • Du betalar själv returfrakten. Spara alltid inlämningskvitto för bästa möjliga service.

Skicka returen till: (Paket under 20 kg)
Smarthem Sverige AB
Returlager
Box 6112
600 06 Norrköping


Returer som skickas mot efterkrav/postförskott löses ej ut.

Exempel på undantag:
Ångerrätten gäller t.ex. inte vid specialbeställda produkter som är kundanpassade, t.ex. specialritade diskbänkar.

Företag
I de fall som näringsidkare handlar på smarthem.se så tillämpas Köplagen. Returavdrag på 15 % av varans värde tillkommer utöver kostnad för returfrakt.

Service

Vid serviceärenden rekommenderar vi att kunden kontaktar tillverkaren. Smarthem hjälper till att lämna ut kontaktinformation samt att slussa kunden rätt.

Sekretess

I samband med en beställning godkänner kunden att Smarthem dokumenterar och använder kundens uppgifter för att kunna hålla en god service gentemot kunden. Smarthem dokumenterar även all kommunikation som kunden har med Smarthem via e-post. Läs mer om sekretess på följande sida:
http://www.smarthem.se/personuppgifter


Kontakt- och företagsinformation


Vi vill gärna ta del av allt som kan hjälp oss att förbättra vår service till dig. Har du frågor, funderingar eller synpunkter så tar vi gärna emot dem via e-post till kundservice@smarthem.se

Smarthem Sverige AB
www.smarthem.se
Org.nr: 556705-0025
Postadress: Box 6112, 600 06 Norrköping
Besöksadress: Importgatan 30, 602 28 Norrköping
Telefon: 011-197760 (Vardagar 09-15)
E-post: kundservice@smarthem.se
Fax: 011-121243

Länkar och mer köpinformation


Konsumentverket
Konsumentverket - Tema e-handel
Distans- och hemförsäljningslag (2005:59)
Svensk Distanshandel
 

© Copyright 2004-2017 Smarthem Sverige AB • Org.nr 556705-0025 • www.smarthem.se kundsupport@smarthem.se • 011- 19 77 60 Webböversikt